Kunst en cultuur bij de publieke omroep

kunst-en-cultuur-1

Niet mijn cultuur vriend

Talkshows zoals Opium TV, Zomergasten, en Kunststof TV. Themakanalen zoals Cultura en Holland Doc of de dagelijkse verslaggeving tijdens het International Documentaire Festival in Amsterdam. Zo maar een losse greep uit het aanbod van televisie programma’s, kanalen en specifieke berichtgeving van de publieke omroepen dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met onderwerpen uit de kunst en culturele hoek. Het verder uitspitten van de tv gids laat zien dat de aandacht voor kunst en cultuur bij de publieke omroepen zich vertaalt naar een ogenschijnlijk respectabel aanbod. Zo op het eerste gezicht lijkt het dus alsof wij in Nederland ruim aandacht schenken aan kunst en cultuur, maar is dat ook werkelijk zo, en met het antwoord op de bovenstaande vraag, waarom is dat zo?

Het publieke bestel

De Nederlandse overheid heeft zich bij het ontstaan van de massamedia gerealiseerd dat sturing nodig is om een onafhankelijk, objectief en kritisch media apparaat te creëren. Om dit in goede banen te leiden hebben we in Nederland een mediawet samengesteld en de stichting Nederlandse Publieke Omroep in het leven geroepen als onderdeel van een door de overheid opgericht publiek bestel. In de mediawet worden een fors aantal eisen gesteld aan de bedrijfs- voering en structuur van elke uitzendorganisatie. Percentages binnenlandse en buitenlandse producties, aangesproken doelgroepen en de tijd die er procentueel wordt besteed aan verschillende thema’s zoals bijvoorbeeld film, docu’s, sport, kunst en cultuur. Aan die eisen wordt door de publieke omroep voldaan en zo worden we voorzien van een dosis voorgeschreven kunst en culturele programmering.  Maar als een soap als Onderweg Naar Morgen onder culturele programmering valt kan je daar wellicht vraagtekens bij stellen.

Tegen wil en dank!?

De definities van culturele programmering blijken rekbaar te zijn en kijkcijfers met betrekking tot wellicht wat klassiekere vormen van kunst en culturele programmering onderschrijven niet altijd het belang van een uitzending. Hoe maak je dan de afweging wat belangrijk is en voor wie? Een hekel onderwerp. Een van de belangrijkste redenen waarom we bij het publiek bestel in Nederland überhaupt kunst en cultuur op de buis hebben is dus omdat dit thema een speerpunt is van de Nederlandse Publieke Omroep. Niet omdat het gros van het publiek dat specifiek verlangen. Dat blijft ook de crux van deze kwestie, hoe maak je mensen de importantie van kunst en cultuur op radio en televisie duidelijk als dat door veel mensen niet gevoeld of begrepen wordt. In de visie van de overheid is het representeren van kunst en cultuur een essentieel thema. Een onderwerp waar aandacht aan moet worden besteed omdat kunst en cultuur een algehele representatieve functie heeft in relatie tot een culturele identiteit die wij als Nederlanders delen en waar aandacht aan moet worden geschonken. Representeren is construeren in deze. Das belangrijk!